זיו

זיו

פרשה וחומריה – פרשת דברים

בפרשה משה פורש בפנינו את קורות בני ישראל בסוף תקופתם במדבר לקראת הכניסה לארץ.

 

הוא מדגיש במיוחד את הניצחונות שניצחו בני ישראל את המלכים הגדולים בעזרת הקדוש ברוך הוא.

הוא בוחר לתאר בצורה קצת אחרת את הנצחון על עוג מלך הבשן:

 "כִּי רַק עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן נִשְׁאַר מִיֶּתֶר הָרְפָאִים הִנֵּה עַרְשׂוֹ עֶרֶשׂ בַּרְזֶל הֲלֹה הִוא בְּרַבַּת בְּנֵי עַמּוֹן תֵּשַׁע אַמּוֹת אָרְכָּהּ וְאַרְבַּע אַמּוֹת רָחְבָּהּ בְּאַמַּת אִישׁ (דברים ג' י"א)"

תיאור ערשו – מיטתו – מסבירים את גודלו העוצמתי. חלק מהפירושים מעצימים זאת בתיאור המילה "איש" כמתייחסת לאמה של עוג. כלומר שאמתו שלו הייתה גדולה ממידת האורך הרגילה.

אבל האמת שאין בזה צורך. שני מטר רוחב של מיטה על ארבע וחצי אורך זה מאוד מאוד גדול. גם היום אנחנו מכירים את המושג הזה ממזרונים ומיטות שמכונות בגודל קינג סייז כנראה זו איזושהי התגלגלות של המושג הזה ממיטתו של עוג.

מקום אחר שמדבר על מיטה של מלך נמצא בשיר השירים. גם שם הגודל מאוד חשוב – "הנה מטתו שלשלמה ששים גבורים סביב לה מגיבורי ישראל איש חרבו על ירכו מפחד בלילות". (שיר השירים, ג' ז'(

 שישים גיבורים סביב למיטה זה אומר מיטה מאוד  גדולה גם אם אנחנו מדברים איזה שהיא התקבצות ולא אחד לצד אחד.

עוד משהו מיוחד שמצויין לגבי המיטה של עוג הוא החומר שלה – ברזל.

זה מאוד משונה. ברזל זה לא חומר מתאים למיטה. גם זה אומר משהו על הגודל של האדם שהוא היה. הפרשנים מסבירים שאם היא לא הייתה מברזל היא הייתה נשברת  בגלל שהוא כה עוצמתי וגדול. יש שמוסיפים, בגלל המילה ערש, שמדובר על מיטתו כתינוק כלומר – כבר כתינוק הוא סיכן מיטות מעץ.

אולם יש עוד משמעות למיטה מברזל. אנחנו מדברים על תחילת תקופת הברזל. מה שאנחנו קוראים לו היום ברזל זה בכלל פלדה. פלדה של היום מסוגלת לעמוד בלחצים יותר גדולים. היא הרבה יותר חזקה.

לעומת זאת אז מדובר על תחילת עידן הברזל, מתכת הרבה יותר חלשה ומחלידה.

 אבל יותר מזה היום שאנחנו רוצים ליצור שולחן ברזל אנחנו פשוט לוקחים משטח מתכת ומחברים אותו למוטות בצורה כזו או אחרת על ידי ריתוך

ריתוך בגדול זו טכנולוגיה שמסוגלת בנקודה מאוד מאוד מסויימת להגיע לחום מאוד מאוד גבוה וכך להתיך שתי חתיכות ברזל גדולות וקרות ביחד.

כשאין את זה הם היו צריכים לחבר שתי חתיכות ברזל בהיתוך מלא או פשוט לצקת הכל. לדם כך צריך הרבה ברזל ומיומנות רבה.

 כשמכינים את הברזל הוא נעטף בשכבה עבה של חלודה שכדי להגיע לל הברזל עצמו צריך להסיר אותה. כלומר מאבדים לא מעט חומר 

כדי לחבר שתי חתיכות צריך להמנע מחלודה ביניהן בזמן החימום.

העובדה שלמלך יש מיטה מברזל אומרת  לנו משהו על הכוח של העם העמוני. הטכנולוגיה שיש לו והיכולת הצבאית עם כמות גדולה של ברזל.

המיטה מסמלת גם את משמעות הכיבוש של עוג. עוג מתואר כאחד מהרפאים שקדמו לעמונים. פרשנים מסבירים שבשל כוחו הוא נבחר למלוך גם לאחר שהעמונים כבשו וסילקו את הרפאים.

 המיטה כמו גם זו של שלמה שהגיבוריםשומרים עליה מייצגת את אחד הדברים המהותיים למלוכה ושלטון  – היציבות וההמשכיות. על המלך להבטיח לעם את הביטחון ואת המשכיות אותו ביטחון.

המיטה מייצגת את לב העניין הזה – קיום צאצאים שימשיכו את שושלת המלוכה.

 העובדה שעם ישראל לא רק הרג את עוג אלא גם לקח את מיטתו. מסמלת גדיעה של משהו מאוד בסיסי.הם מפנים מההיסטוריה את  מה שעוג מסמל  ומתחילים משהו חדש בארץ

שתהיה לנו שבת שלום!

מוזמנים לשתף