זיו

זיו

גינון וחמלה

על גינון, חמלה אנושית והמלחמה באוקראינה

אז בהמשך לסקר הקודם – כמו שכמה הזכירו את הגנים התלויים בבל, הגינון החל בעת העתיקה, ולא רק זאת, ממש בתחילת התקופה החקלאית ומיד לאחר תחילת תהליך העיור. ציורים של גנים כאלו נמצאו בעתיקות במוסופוטמיה ומצרים. כלומר, לא מעט זמן לאחר שהאדם החל לגדל את מזונו בעצמו כדי לשגשג, הוא גידל צמחים סתם לשם היופי.


יש לציין שבשונה מימינו, בימי קדם לצמחים היה שימוש רב יותר. גם לריח, צבע, כביסה, עיבוד בד ועוד. כלומר ממילא היו צמחים לשימוש ביתי. וסביר להניח שעד שהוא הגיע לצמחי המזון האדם גילה גם צמחים יפים וחשק בהם. 

עם זאת לאור עובדת קדמות הגינון בתקופה בה ממילא היה על האדם להתאמץ יש לשאול לשם מה? בשונה מחפצים גידול צמחים הוא מאמץ מתמשך הדורש גם ניסוי ומחקר עם תוצאות שלוקחות זמן. 

 

 

נראה שמלבד היופי שבצמיחה גם עצם הטיפוח, הטיפול והסקרנות יצרו את הגינון. סביר להניח שמתוך החיפוש של האדם אחר מקורות מחייה ורווחה הוא גם מגלה את היופי בצמחים, אך איזה ערך נוסף יש בגינון מעבר לחפצי הנוי שכבר היו קיימים אצל האדם? 

 

אכן חפצי נוי האדם ביטאו את כוחו וערכו הכלכלי, אך באמצעות הגן המטופח הוא הראה גם את יכולתיו לדאוג לסביבתו, הוא מבטא בזה את יכולותיו. נקודה זו מצביעה על המקום שיש לחמלה אצל האדם. לא רק שלאדם חשוב לדאוג לסביבתו ולזולת, יש לכך גם ערך חברתי. אנשים מוקירים ומעריכים דאגה ורואים בה כוח.

זוהי נקודה שיש לה שני צדדים. אנו נוטים לחשוב על עצמנו כאגואיסטים ואינטרסנטים מלידה, כך כמה הוגים חשובים סברו. אולם עובדה זו מראה את ההפך במידה רבה – לאדם יש נטייה להתאמץ בשביל לטפח ולחמול; אולי זהו גם אינטרס אנוכי, אך הוא מהותית אינו רק אגואיסטי.

באותה מידה בה האדם נוטה לחמלה, חמלה זו יכולה להפוך לחונקת ככל הנראה פוטין הוא ציניקן אכזר שרק טוען שהוא דואג לעם האוקראיני כדי להכשיר את הסיפוח שלו, אך שימו לב שהטיעון שלו יונק את כוחו מכוח החמלה.יותר מכך – אם הוא לא היה ציני היה יותר ממה לחשוש. חמלה כזו שאינה רואה את מושא החמלה עלולה להיות קטלנית. 

בגינון להבדיל אנחנו נתקלים בזה כשאנחנו משקים את העציצים שלנו יותר מדיי, עד שהם נחנקים, או מדשנים אותם עד ששורשיהם נכווים. החמלה והטיפוח נדרשים להיות קשובים, לאפשר למושא החמלה לצמוח בעצמו ולהינתק מכבלי המטפל, אחרת זוהי אינה חמלה אלא ניצול אכזרי אגואיסטי.

בתמונה – עציצים בעלי דופן כפולה שעיצבתי, מחרס נקבובי שקשה הרבה יותר לחנוק ממים ואפשר לחמול עליהם בלי גבול. (צילום – אלעד וייטמן התותח)

מוזמנים לשתף